عند اختيار الابوب  المصفحه لابد من مراعاه اقتحامها من قبل اللصوص فلا يوجد باب مصفح لا يمكن فتحة او اقتحامة مهما كانت قوة تصفيحة  ولكن الفرق  فى الوقت والأدوات والمجهود الذي سيتحمله  كل باب اثناء محاولة اقتحامة وكذلك عامل الصوت اثناء محاولة الأقتحام. بصفة عامة نقطة ضعف اى باب هى قلب الكالون والمفصلات.

 الباب المصفح الصينى 

مش هياخد وقت كتير وبأدوات بسيطة ممكن فتحة بسهولة ودا علشان الصاج المستخدم فى التصنيع خفيف جدا سمكة تقريبا 0.5 مم كمان الكوالين المستخدمة فى الباب الصينى شكلها قوى وكبيرة لكن فى الحقيقة ضعيفة جدا وانواع غير معروفة وغير متاحة فى السوق المصرى الا من خلال المستورد.بصفة عامة لا ينصح بالباب الصينى

الباب المصفح الصينى

الباب المصفح الصينى

 الباب  المصفح التركى

متاح منة مستويات مختلفة فى قوة التصفيح.. – مستوى تصفيح ضعيف بيسمى ” 1/4 تصفيح ” وهو عبارة عن تصفيح مكان او بيت الكالون فقط من الداخل وباقى الباب عبارة عن علب من الداخل وعليها الخشب من الجهتين, وبيكون قريب من مستوى تصفيح الصينى ودا سهل اقتحامة مستوى تصفيح عالى بيسمى” تصفيح كامل” وبيكون الباب بالكامل مصفح من الداخل بصاج سمك 1.25 الى 1.5 مم والكوالين المستخدمة ماركة HOK. ودا بيكون مقاوم للأقتحام بنسبة كبيره حسب الشكل وسمك الصاج المستخدم.

الباب التركى المصفح (2)

الباب التركى المصفح (2)

 الباب المصفح  الإيطالى

بتكون جودة تصفيحة اعلى والكالون المستخدم كالون Yale ايطالى وبياخد وقت اطول فى محاولة فتحة والخشب بيقفل فى مصر

الباب الإيطالى المصفح

الباب الإيطالى المصفح

الباب المصفح المصرى

من اقوى الأبواب المصفحة المتاحة فى السوق المصرى حيث يتم تصنيعة بالكامل من صاج محمل 2 مم,والكوالين المستخدمة ماركة كالى او كالون شيزا ايطالى ويتم تركيب وش حماية صلب على قلب الكالون لحمايتة من الكسر. والباب بيثبت لحام ومونة اسمنتية ودا بيساعد جدا فى مقاومة الأقتحام .

الباب المصرى المصفح

الباب المصرى المصفح

انشر تعليق

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني

مقالات اخرى